Aandelen Eneco? Gewoon houden!

Windmolens.jpg
kracht van samen logo
Door Webredactie Vijfheerenlanden op 4 oktober 2017 om 08:10

Aandelen Eneco? Gewoon houden!

De colleges van Leerdam, Vianen en Zederik willen de aandelen Eneco die ze hebben, verkopen. ChristenUnie Vijfheerenlanden is juist voorstander van het behouden van de aandelen, omdat we binnen één generatie de energietransitie willen realiseren. Eneco levert hier een bijdrage aan. Publiek aandeelhouderschap helpt om Eneco duurzaam te houden en de energietransitie, waarin gemeenten een belangrijke rol hebben, te versnellen.

Eneco is namelijk marktleider in de Nederlandse energietransitie. Eneco investeert jaarlijks gemiddeld 300 miljoen euro in de Nederlandse energietransitie en dient daarmee een breed publiek belang. De energievoorziening moet niet alleen betrouwbaar, betaalbaar en schoon zijn. Ook publieke belangen als duurzame innovatie, consumentenbescherming en werkgelegenheid zijn betrokken bij energievoorziening. Het is waar dat verschillende wetten de betrouwbaarheid, betaalbaarheid en consumentenbescherming van de energievoorziening nu al regelen. Hiermee is echter nog niets gezegd over de duurzaamheid van de energievoorziening of werkgelegenheid. Publiek aandeelhouderschap voegt dus iets wezenlijks toe aan Eneco. Het is in het belang van alle inwoners!

De financiële keuze tussen ‘houden’ of ‘afbouwen’ is een afweging tussen het ontvangen van een eenmalige verkoopopbrengst nú versus structurele dividendinkomsten en een eventuele verkoopopbrengst in de toekomst. Eneco Groep biedt een aantrekkelijk financieel rendement waarbij de verwachting is dat dit dividend de komende jaren verder zal verbeteren. Daarbij moet er natuurlijk wel serieus gekeken worden naar de positie van publieke aandeelhouders. Belangrijk is dus het signaal dat Eneco Groep bereid is om te kijken naar het behoud van het publieke geluid als een aantal gemeenten besluit eruit te stappen.

Labels: , ,