Onderwijsminister Arie Slob neemt hartenkreten in ontvangst

kasteeltuin hagestein.jpg
Door Webredactie Vijfheerenlanden op 12 november 2018 om 15:00

Onderwijsminister Arie Slob neemt hartenkreten in ontvangst

Vandaag 12 november bezocht onze minister van Onderwijs Arie Slob twee scholen in de Vijfheerenlanden: het Oosterlicht College in Vianen en basisschool de Rank in Meerkerk. ChristenUnie Vijfheerenlanden greep deze kans aan om persoonlijk enkele lokale hartenkreten aan de minister te overhandigen. In de afgelopen week heeft de ChristenUnie leerkrachten, bestuurders en inwoners uit onze gemeente gevraagd om een boodschap voor de minister achter te laten op onze website. Één reactie willen wij hier even uitlichten.

Hagestein

Vanuit Hagestein kregen wij een reactie over de school in Hagestein. Nadat de Meester Vosschool 40 jaar in Hagestein heeft gezeten, is er vorig jaar besloten dat deze school zal verhuizen naar het dorpshart van het nieuwe dorp Hoef & Haag. Voor Hagestein is dit een groot verlies. De school was en is een belangrijke voorziening. De inwoners van Hagestein zien de school dan ook met pijn in hun hart vertrekken.

Er was en is een optie die de pijn kan verzachten. Namelijk één school bouwen op het Kasteelterrein dat tussen Hagestein en Hoef & Haag inligt. De ChristenUnie was, is en blijft een groot voorvechter van een school op deze locatie.

Kasteelterrein

Waarom wij geloven dat dit de juiste plek is voor de school? De school kan een mooie verbinding vormen tussen de twee dorpen, de plek is goed bereikbaar en de plek zorgt ervoor dat Hagestein toch ook een school behoudt.

Maar meer nog dan dit alles: Dit is de ideale plek voor kinderen om te leren! Een plek midden tussen het groen, waar zij lekker en veilig kunnen buiten spelen, waar zij het belang van de zorg voor de natuur kunnen leren en ervaren en zo echt ontdekkend kunnen leren! Wie wil dat nou niet?

Één ding weten we zeker: Kinderen willen dit wel! Hoe we dat zo zeker weten? Dat hebben we gevraagd aan de enige echte partij waar een school voor gebouwd wordt: kinderen. Juist om de punten die hierboven genoemd worden, zouden zij als ze mochten kiezen, op deze plek hun school neerzetten. Genoeg redenen voor ons om ons blijvend in te zetten voor de komst van deze school.

Behoud van kleine scholen in dorpen

De ChristenUnie maakt zich niet alleen lokaal, maar ook landelijk sterk voor het behoud van kleine scholen in de dorpen. Vandaar dat wij deze en alle andere mooie reacties vanmiddag aan minister Slob hebben overhandigd, zodat hij ze met interesse kan lezen.