'Maak een uitzondering voor de vrijwillige brandweer'

Dico Baars
Door Dico Baars op 27 mei 2021 om 20:16

'Maak een uitzondering voor de vrijwillige brandweer'

De positie van duizenden brandweervrijwilligers komt in de knel. Dat meldde dagblad Trouw op woensdag 26 mei. De gelijkwaardigheid van vrijwilligers met beroeps is in het geding vanwege Europese regelgeving. Fractievoorzitter Dico Baars vroeg tijdens de commissievergadering van 27 mei aandacht voor deze kwestie: "Deze regelgeving is bedoeld om uitbuiting tegen te gaan en niet om maatschappelijk actieve vrijwilligers te beknotten."

Veiligheidsregio

Veiligheidsregio's hebben een belangrijke en essentiële rol in de brandweerzorg. Zij hebben dan ook met dit vraagstuk te maken. Hoewel minister Grapperhaus aan zet is om in Europa een uitzonderingspositie te regelen voor de vrijwilligers, dreigt hij de uitvoering van de wetgeving op het bord van de veiligheidsregio's te leggen. Burgemeester Fröhlich erkende dat de minister nu zijn best moet doen voor de vrijwillige brandweer. De Nederlandse situatie is uniek en dat vraagt daarom om een zorgvuldige toepassing van de regels.

Labels: , ,