Help de gemeente Vijfheerenlanden bij duurzaamheidsplannen

FqyV-kDaQAM0nqG.jfif
Door Dico Baars op 10 maart 2023 om 15:05

Help de gemeente Vijfheerenlanden bij duurzaamheidsplannen

Help de gemeente Vijfheerenlanden bij duurzaamheidsplannen. Deze boodschap gaf fractievoorzitter Dico Baars mee aan de provinciale ChristenUnie-fractie, die op donderdag 9 maart een bezoek bracht aan Meerkerk en Leerdam. "In de afgelopen maanden is er stevig debat gevoerd over de energietransitie. De ChristenUnie is blij dat kansrijke locaties voor windenergie in de gemeente onderzocht gaan worden. Het is dan ook van belang dat de provincie deze stappen gaat ondersteunen. Voor sommige gemeenten is een strenge aanpak nodig, voor Vijfheerenlanden is samenwerking belangrijk."

ChristenUnie scoort in provincie Utrecht het beste op plannen voor groene energie in handen van inwoners

De provinciale ChristenUnie-fractie kan wel uit de voeten met deze boodschap. De ChristenUnie krijgt een 10 voor haar plannen rondom groene energie en energiecoöperaties. Dit blijkt uit een analyse van de provinciale verkiezingsprogramma’s door energiecoöperatie Rijne Energie, met 750 leden de grootste energiecoöperatie van de provincie Utrecht, ondersteund door de Energie van Utrecht en de Kracht van Utrecht.

Henriëtte Rikkoert, lijsttrekker van de ChristenUnie in provincie Utrecht: “Ik ben super blij dat we maximale punten halen in deze beoordeling. Vooral ook omdat het gaat over lokaal en coöperatief. Ik ben ervan overtuigd dat juist hier de sleutel naar een geslaagde energietransitie ligt. De afgelopen jaren hebben we hier voor gepleit en dat ook vastgelegd in beleid. Bijvoorbeeld met een amendement waarin we het lokaal eigendom scherper hebben vastgelegd. Doordat inwoners eigenaar zijn van de windmolens of zonnepanelen hebben ze zeggenschap en profiteren zij van de opbrengsten. De komende jaren wordt het echt tijd voor daden. Daar hebben we de kracht van de energiecoöperaties heel hard voor nodig!”

NAP fietstocht 9 maart

Tijdens het bezoek op 9 maart werd niet alleen aandacht besteed aan duurzaamheid, maar ook aan andere provinciale thema's. Zo bracht de ChristenUnie delegatie een bezoek aan molen De Bonk in Meerkerk, die met steun van de provincie wordt gerestaureerd. Het bood een uitstekende gelegenheid om de werkzaamheden aan de oever van het Merwedekanaal te bekijken. Ook hier is de provincie bij betrokken. Samen met de lijsttrekker voor Waterschap Rivierenland Kees Boender werd ook natuurtuin De Punt in Arkel aangedaan, waarin stil gestaan werd bij natuurbeheer, duurzame landbouw en de kracht van groene burgerinitiatieven.