Gastblog: Utrecht dichtbij

kracht van samen logo
Door Webredactie Vijfheerenlanden op 8 maart 2019 om 14:23

Gastblog: Utrecht dichtbij

De provincie? Die blijft voor veel inwoners vaak vaag en ver. Maar, in Vijfheerenlanden was dat de afgelopen tijd anders. Door de gemeentelijke samenvoeging werd het ineens een hot issue: bij welke provincie horen we straks? In deze gastblog schrijft de lijsttrekker van ChristenUnie provincie Utrecht, Arne Schaddelee, waarom de provincie zo belangrijk is.

De fusie is nu achter de rug. De keuze gemaakt. En dus kan ‘de provincie’ weer rustig naar de achtergrond. Terug naar de anonimiteit. Rustig, ver weg op een veilig Provinciehuis. Toch?

Nou, wat mij betreft niet. Als schooljongen van 16 kwam ik voor het eerst van mijn leven op het Provinciehuis. Voor een schoolopdracht. Die middag, ergens in 1996, veranderde mijn leven. Ik ontdekte dat de provincie niet ver en vaag is, maar juist dichtbij en concreet. Die keurige dames en heren in het Provinciehuis bleken namelijk te debatteren over hele boeiende dingen. Onderwerpen die iedereen aan gaan. Waar bouwen we huizen en bedrijven? Hoe organiseren we de bus en waar leggen we een weg? Hoe gaat het met de natuur, is er genoeg ruimte voor recreatie, kunnen boeren nog boer zijn? En, die oude kerken, forten en andere fraaie gebouwen: hoe bewaren we die voor de toekomst. Is het zwemwater schoon en de lucht fris? Waar komt onze energie vandaan?

Kortom, die provincie: dat gáát ergens over.

Vooruit, laat ik het nog een stapje concreter maken. Deze weken voeren we campagne. We presenteren plannen waarmee de ChristenUnie de provincie Utrecht nog beter en mooier wil maken. En juist deze week zetten we ons in voor een beter OV langs de A27. Dat doen we samen met de provincies Brabant en Zuid-Holland. De ChristenUnie wil een goede en snelle verbinding tussen Breda en Utrecht. Geen overvolle bussen in de spits waardoor soms zelfs mensen op haltes achter moeten blijven. Meer bussen in de spits. Extra inzet zodat ook kleinere dorpen en bedrijventerreinen bereikbaar zijn en blijven. En graag ook een betaalbaar OV dat geschikt is voor iedereen. Met waardering voor al die buschauffeurs en buurtbusvrijwilligers die het mogelijk maken dat er dagelijks vele tienduizenden mensen met het OV kunnen reizen in onze provincie.

Goed. De boodschap is helder. De provincie Utrecht is dichtbij. En met een goede, snelle OV-verbinding komt die provincie nog dichterbij. Stem daarom op 20 maart voor een goed OV. Stem op de ChristenUnie.

Arne Schaddelee
Lijsttrekker ChristenUnie provincie Utrecht