ChristenUnie Vijfheerenlanden op werkbezoek bij Present

kracht van samen logo
Door Webredactie Vijfheerenlanden op 1 februari 2018 om 17:30

ChristenUnie Vijfheerenlanden op werkbezoek bij Present

Op woensdag 31 januari waren ChristenUnie raadsleden Tirtsa Kamstra (Vianen), Harry Wolting (Leerdam) en Dico Baars (Zederik) op werkbezoek bij zorgorganisatie Present, locatie Open Vensters in Ameide. Daar gingen de raadsleden in gesprek met bestuurder Christel Deckers, liepen ze kort mee op de afdeling kleinschalig wonen en lunchten ze met bewoners van het zorgcomplex. Waarom de ChristenUnie dit belangrijk vindt, vertelt raadslid Dico Baars: "We vinden het met elkaar belangrijk dat ouderen steeds langer thuis kunnen blijven wonen. Dit vraagt echter wel iets van de samenwerking tussen gemeente en organisaties als Present. Daarom ging de ChristenUnie op bezoek bij Present om te luisteren naar wat goed gaat én naar wat er beter kan."

Praktijk

De ChristenUnie raadsleden vonden het erg waardevol om mee te lopen op de afdeling kleinschalig wonen, waar ouderen wonen die niet meer zelfstandig de deur uit kunnen. Tirtsa Kamstra: "Het is goed om niet alleen maar papieren te lezen, maar ook echt te ervaren hoe verpleegkundigen zich inspannen om goede zorg te leveren. Het is nodig dat raadsleden niet alleen vanuit de raadszaal spreken over het sociaal domein, maar echt de mens zien achter alle zorgplannen. Daar gaat het tenslotte om."

Samen optrekken

Tijdens de gesprekken met de bestuurder en met de bewoners werd duidelijk dat het goed is als de gemeente actief samen optrekt met Present. Juist de nieuwe gemeente Vijfheerenlanden moet die korte lijntjes koesteren, vindt Harry Wolting: "Het samen voor onze ouderen zorgen vindt de ChristenUnie belangrijk. Dit betekent bijvoorbeeld dat we een programma als 'dementievriendelijke gemeente' van harte ondersteunen. We vinden dat dit soort zaken ook in de nieuwe gemeente hoog op de agenda moeten staan. Ik zou zeggen: bewaak die korte lijnen tussen zorginstellingen en gemeente. Trek samen op als dat nodig is!"

Labels: , , ,