Kerstgroet

groepsfoto 2021
Door Webredactie Vijfheerenlanden op 23 december 2021 om 08:00

Kerstgroet

Op het moment van schrijven van deze kerstgroet is het al bijna Kerst. In het Europees Parlement werd onlangs gesproken over het verbieden van de woorden Kerst en Kerstfeest. Dat zou, volgens eurocommissaris Helena Dalli, veel inclusiever zijn. Ik knipperde even met mijn ogen: hoe is het mogelijk dat je er zo ver naast kan zitten?

Als er dan toch iets inclusief is, dan wel het Kerstfeest, toch? Onze God, Schepper van het heelal, daalde af naar de aarde in de gedaante van een weerloos, teer baby’tje. Niet weggestopt in een paleis, verscholen achter hoge muren, maar midden in het veld, in een kribbe. Bereikbaar voor iedereen. Herders en wijzen. Arm en rijk. Jong en oud. Iedereen.

Iedereen? Nou ja, het kan wel lastig zijn. Want, zo hoorde ik laatst iemand zeggen, de ingang naar de stal is niet zo hoog. Om dat kind in de kribbe te bereiken worden we gevraagd om te bukken. Om neer te knielen. Niet zelfvoldaan en met opgeheven hoofd naar binnen gaan, maar nederig en schuldbewust. Het vraagt wat van ons. Een andere houding, eerbiedig zijn.

Zo’n houding van nederigheid, bescheidenheid en eerbied zouden we die niet iedereen toe wensen? Te beginnen bij onszelf? Het zou de wereld wat lichter maken in tijden van polarisatie en tegenstellingen. Niet alleen in de lokale, nationale of Europese politiek, maar ook heel gewoon op de plekken waar God ons brengt.

Ik wens zulke, gezegende kerstdagen toe. Dat het licht van het kind in de kribbe je mag omstralen.

Met hartelijke groet,

Floris Grijzenhout