Jan van Beuzekom ontvangt Koninklijke onderscheiding

Onderscheiding Jan van Beuzekom
Door Webredactie Vijfheerenlanden op 22 april 2022 om 01:02

Jan van Beuzekom ontvangt Koninklijke onderscheiding

Oud-raadslid Jan van Beuzekom heeft donderdagavond 21 april 2022 een Koninklijke onderscheiding opgespeld gekregen door burgemeester Sjors Fröhlich. Na vele jaren actief te zijn geweest als gemeenteraadslid, nam hij afscheid. Jan van Beuzekom is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

De 68-jarige Van Beuzekom is bijna veertien jaar gemeenteraadslid geweest voor de ChristenUnie. Van 2006 tot en met 2016 bij de voormalige gemeente Leerdam; sinds 2019 bij de gemeente Vijfheerenlanden. Eind 2016 moest hij zijn functie als gemeenteraadslid opzeggen vanwege een verhuizing naar Nieuwland in de toenmalige gemeente Zederik In 2017 en 2018 bleef hij echter zeer betrokken bij de Leerdamse fractie. Ook speelde hij een belangrijke rol in de samenvoeging van de ChristenUnie-afdelingen Vianen, Zederik en Leerdam. Zo nam de heer Van Beuzekom zitting in de bestuurlijke werkgroep en verliep de samenvoeging van de afdeling vlekkeloos dankzij zijn verbindende kwaliteiten.

Onderwijs- en cultuurman

Jan van Beuzekom, oud-onderwijsman, heeft zich altijd ingezet voor het onderwijs in de gemeente. Ook voor de kunst en cultuur, zoals het Glasmuseum in Leerdam, maakte hij zich sterk. Naast zijn politieke vrijwilligerswerkzaamheden is hij daarnaast altijd actief geweest voor de kerk als ‘oudste’ of ‘ouderling’ en heeft hij vele cursussen opgezet en georganiseerd.

Alsnog opgespeld

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 29 maart 2022, waarin afscheid werd genomen van vertrekkend raadsleden, kon de heer Van Beuzekom niet aanwezig zijn. Vanavond werd daarom alsnog stilgestaan bij zijn jarenlange raadslidmaatschap en mocht hij een Koninklijke onderscheiding in ontvangst nemen.

Toespraak namens de fractie

Namens de ChristenUnie fractie sprak fractievoorzitter Dico Baars de gedecoreerde kort toe met de volgende woorden: "Er werd al iets gezegd over jouw inzet voor de christelijke politiek. Ik zie een bepaalde parallel met de Bijbelse figuur Daniël. Daniël is een bestuurder en hem wordt gevraagd om geen aandacht meer te geven in waar hij ten diepste in gelooft. Dat kan hij simpelweg niet. Geloof, politiek en leven zijn voor hem niet te scheiden. En dat is precies hoe ik jou in de afgelopen jaren heb leren kennen. Je wordt ten diepste gedreven door je geloof en je brengt dat -juist ook in de politiek- naar voren als dat kan. Aan jou draag ik daarom de woorden op die we aan het begin van de raadsvergadering steeds opnieuw uitspreken: laten we kracht en inspiratie putten uit onze geloofs- of levensovertuiging. Jij leefde deze woorden. Aan de nieuwe raad de oproep: wees een Daniël, wees als Jan, en laat je leiden door waar je ten diepste in gelooft. Jan, ik wil jou en je vrouw Adri namens de fractie van harte feliciteren met de koninklijke onderscheiden, je hebt hem meer dan verdiend."

Onderscheiding Jan van Beuzekom

Labels: ,