Blog: sluipverkeer is zo oud als de weg naar Rome

sluipverkeer.jpg
Harry Wolting
Door Harry Wolting op 26 juni 2020 om 07:39

Blog: sluipverkeer is zo oud als de weg naar Rome

Sluipen / sluipverkeer is al zo oud als de weg naar Rome. Altijd zijn de mensen op zoek geweest naar de kortste en de snelste route om van A naar B te gaan. En dat is helaas te merken in Vijfheerenlanden. In deze blog deelt Harry Wolting zijn gedachten over de aanpak van sluipverkeer. 

Er zullen weinig inwoners van onze gemeente zijn die niet op zoek gaan naar de snelste, en als het kan de kortste route. En dan neem je niet altijd de meest gewenste route die door de gemeente is bedacht: via de grote(re) ontsluitingswegen. Nee, veel van ons weten wel een paar binnendoor – weggetjes door de wijk. Een weggetje om dat ene verkeerslicht te ontwijken dat altijd net op rood springt als jij er aankomt. En dat het dan dwars door de woonwijk gaat vinden we niet erg. Och, die ene auto waar ik in zit, die doet het hem niet. Maar als meer mensen zo denken, wordt het misschien wel eens heel druk in dat een straatje in de wijk.

In een woonwijk kan de gemeente nog wel wat maatregelen treffen. Bij de aanleg van een nieuwe wijk probeer je deze zo in te richten dat sluipen door de wijk wordt voorkomen. Bij de oudere wijken is hier niet altijd voldoende rekening mee gehouden. Ineens zie je dan dat de weg wordt afgesloten, of dat er een-richtingsverkeer komt. Dan is die route ineens minder aantrekkelijk geworden. Als bewoner van zo’n wijk neem je de beperking maar voor lief om zo de rust in de wijk terug te krijgen. En de sluipers worden zo uit de wijk weggehouden.

Maar wat we bij een wijk in het klein zien, zien we bij de hoofdwegen in het groot. Dan zie je de auto’s van de A2 bij van der Valk in Vianen ineens van de snelweg afgaan, en via de Bentz-Berg en de Oude Rijksweg naar de A27 rijden. Als het niet druk is, is deze route 2 minuten langzamer, maar wel 2,5 km. korter. Maar in de spits is het anders. Dan is deze sluiproute ineens een minuutje (!) sneller. En dus stuurt elk navigatiesysteem je bij van der Valk in Vianen van de snelweg af, binnendoor naar de A27.

Het plan is nu om ervoor te zorgen dat de route via de Bentz-Berg altijd langzamer is dan “gewoon” via de snelweg, zoals we dat graag willen. Ook als er file is op de A27. Bijkomend voordeel is dat er waarschijnlijk minder file op de A27 zal zijn, omdat deze beter door kan rijden ter hoogte van Lexmond . Het zal nog een hele inspanning kosten, want voordat de ANWB routeplanner weet dat deze sluiproute minder aantrekkelijk is zijn we wel even verder, en we zijn benieuwd hoe snel Google dit op gaat pakken.

Wij hebben de wethouder opgeroepen nu eindelijk eens snel door te pakken. Andere partijen riepen nog om de ‘inwoners” bij de plannen te betrekken. Nu zijn wij hier op zich groot voorstander van, maar dat is al heel veel gebeurd. En nu weer gaan praten met de inwoners zal alleen maar vertragend werken en waarschijnlijk weinig nieuwe inzichten geven. De spa moet de grond in; de toeritdosering bij de oprit naar de A27 bij Lexmond moet er zo snel mogelijk komen. Het liefst voordat de files in het najaar weer lang worden.

Maar dat niet alleen: heb jij bij het lezen van het bovenstaande ook even in de spiegel gekeken? Wat voor weggebruiker ben jij? Ben jij ook zo iemand die toch graag de snelste weg pakt en niet de weg die daarvoor bedoeld is. Ben jij ook zo iemand die het belangrijker vind dat je rijdt dan dat je effectief op de plaats van bestemming komt. Ben jij ook zo iemand die er niet bij stil staat dat jouw weggedrag en jouw routekeuzes tot veel overlast leidt bij je mede-inwoners?  

Als overheid zullen we hier in moeten grijpen. Maar laten we vooral ook bij ons zelf beginnen. De uitspraak “Behandel anderen dus steeds zoals je zou willen dat ze jullie behandelen” uit Matteüs 7 (NBV) kun je ook hier heel goed toepassen.

Labels: , ,