Gemeentehuis mét zorgappartementen: inzet ChristenUnie in discussie over toekomst gemeentehuizen

raadszaal vijfheerenlanden.jfif
Door Dico Baars op 3 december 2020 om 21:00

Wat is een slimme, duurzame investering voor de lange termijn? Dat is de kernvraag voor de ChristenUnie fractie. Hergebruik en renovatie van een van de bestaande gemeentehuizen? Of een duurzaam nieuw pand, waarin kantoor gecombineerd wordt met zorgappartementen of starterswoningen? Lees hier de inzet van de ChristenUnie.

Goed voorbeeld doet goed volgen

In de gemeente Leusden is onlangs een nieuw 'Huis van Leusden' gebouwd. Dit gebouw is niet alleen een gemeentehuis, maar huisvest ook een onderwijsorganisatie (kantoor van een scholenkoepel) en een welzijnsorganisatie. Naast maatschappelijke organisaties zijn er ook appartementen voor mensen met een verstandelijke beperking. Fractievoorzitter Dico Baars: "Wij willen dat er nadrukkelijk wordt gekeken naar maatschappelijke functies bij het onderzoek naar het meest wenselijke ‘huis van de gemeente’. Zo wordt het een écht gemeentehuis."

Alle scenario’s onderzoeken

De locaties van de huidige gemeentehuizen zijn mogelijk geschikt voor hergebruik door gemeente en/of herontwikkeling. Tegelijk is inzet nodig voor het behoud van monumentale panden (bijvoorbeeld het oude gedeelte van het stadhuis in Vianen). Ook nieuwbouw is bespreekbaar: de ChristenUnie fractie is voorstander van een multifunctioneel gebouw met maatschappelijke functies. Daarbij geldt dat de duurzaamheidsambitie zo hoog als mogelijk zou moeten zijn.

Dienstverlening: toegankelijk en dichtbij

Eén servicepunt (op een centrale plek) voor rijbewijzen en paspoorten is bespreekbaar, mits dat gekoppeld wordt aan een thuisbezorgservice. Drie servicepunten (op de huidige locaties in Meerkerk / Vianen / Leerdam) heeft wel sterk de voorkeur, waarbij de ChristenUnie fractie het belangrijk vindt dat deze servicepunten moeten aansluiten bij daadwerkelijke behoefte van inwoners.

Labels: , , ,