Binnenstadvisie Leerdam krijgt eindelijk een vervolg

Tirtsa Kamstra
Door Tirtsa Kamstra op 29 september 2023 om 16:00

Binnenstadvisie Leerdam krijgt eindelijk een vervolg

Één van de speerpunten van de ChristenUnie Vijfheerenlanden is Betrouwbaar bestuur. Juist nu het vertrouwen van inwoners in de politiek niet overal even sterk is, vinden wij het belangrijk dat we in Vijfheerenlanden laten zien, hoe het wel moet. Dit was mede de reden dat wij tijdens de raadsvergadering van 21 september een oproep hebben gedaan aan het college om de Binnenstadvisie Leerdam nu toch eindelijk uit te gaan voeren. Na een verhitte discussie heeft de wethouder uiteindelijk toegegeven om dit te gaan doen en hebben alle overige partijen ook ingestemd met dit voorstel van ons.

Vorig jaar is de Binnenstadvisie vastgesteld en heeft de gemeenteraad nadrukkelijk gezegd dat ze het belangrijk vond dat het college meteen aan de slag ging met deze visie om de betrokkenheid van de inwoners te behouden. De wethouder had beloofd dit te doen en ook uiterlijk in september 2023 met een voorstel te komen zodat er ook geld beschikbaar is om de ideeën uit te voeren.

In een eerder gesprek tussen Tirtsa Kamstra als afvaardiging van de ChristenUnie en de Wijkraad Leerdam Centrum hoorde zij al dat de wijkraad nog niets van de wethouder had gehoord en ook grote moeite moesten doen om steun te krijgen vanuit de gemeente om kleine projecten uit de visie uit te voeren. Dit was voor de ChristenUnie aanleiding om vragen aan de wethouder hierover te stellen. Tijdens de beantwoording gaf de wethouder aan dat hij inderdaad niet verder was gegaan met de Binnenstadvisie en dat hij dat dit jaar ook niet van plan was.

De ChristenUnie vindt het heel belangrijk dat de gemeente zijn afspraken nakomt. Dat inwoners erop mogen vertrouwen dat als er beloftes worden gedaan, deze ook nagekomen worden.

Om deze reden heeft de ChristenUnie samen met D66, VVD en GroenLinks in de afgelopen raadsvergadering de oproep gedaan aan het college om ervoor te zorgen dat er toch op korte termijn geld beschikbaar komt om hiermee aan de slag te gaan.

Daarnaast hebben we de wethouder de opdracht gegeven om zo snel mogelijk met de inwoners en organisaties die geholpen hebben met het maken van de Binnenstadvisie in gesprek te gaan. Zodat zij weten waar ze aan toe zijn.

De ChristenUnie is blij met deze uitkomst. De inwoners en betrokken organisaties krijgen nu duidelijkheid en de gedane afspraak wordt, hoewel verlaat, toch nagekomen.