Christenunie Vijheerenlanden leest: Toegewijd leven van Sam Janse deel 2

Toegewijd leven.jpg
Gert Schut
Door Gert Schut op 9 oktober 2023 om 19:19

Christenunie Vijheerenlanden leest: Toegewijd leven van Sam Janse deel 2

De wereldwijze klimaatcrisis dwingt ons na te denken over onze levensstijl. Wat zijn de gevolgen van onze keuzes? Welke rol spelen geld en bezit in ons leven? Wat vergt het vandaag om toegewijd te zijn aan God en onze naaste? Over deze vragen gaat het boek Toegewijd leven. Het ChristenUnie team las het boek in de zomer en doet verslag. In deze blog vertelt Gert wat hem motiveert om lokaal politiek actief te zijn.

De ondertitel van het boekje Toegewijd leven is ‘over recht doen aan al wat leeft’. Gerechtigheid nastreven, recht doen: dit spreekt mij aan en motiveert mij om in de lokale politiek actief te zijn. Om het met de woorden van de profeet Amos (5:24) te zeggen: ‘Laat het recht stromen als water, de gerechtigheid als een altijd stromende beek.’

Gods heilsplan zegt heel veel over gerechtigheid, waar ik op mag reageren. En mee aan de slag mag gaan. Daarom wil ik hier nog twee teksten delen die voor mij belangrijk zijn. Deze teksten laten zien wat ik versta onder ‘recht doen’.

In Psalm 34:15 en 16 staat een uitleg over de vreze des Heeren:

‘Keer je af van het kwaad en doe het goede; zoek de vrede en jaag die na. De ogen van de HEERE rusten op de rechtvaardigen, Zijn oren zijn gericht op hun hulpgeroep.’

En Romeinen 3:21-24 is een ander belangrijk gedeelte voor me:

‘Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd: namelijk gerechtigheid van God door het geloof in Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid. Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.’

Ik wil gerechtigheid voor allen in die mate waarin ikzelf uit genade gerechtvaardigd ben. En juist daarom ben ik onder andere politiek actief.

Labels: , , ,