Onze ambitie voor schone energie

Tirtsa Kamstra
Door Tirtsa Kamstra op 27 september 2018 om 11:00

Onze ambitie voor schone energie

De ChristenUnie heeft de ambitie om de energietransitie binnen één generatie te realiseren. Met andere woorden, we moeten ervoor zorgen dat we zo snel mogelijk stoppen met het gebruiken van kolen en gas om stroom te produceren. Onze ambitie is groot, maar haalbaar. Alleen zullen we dan wel als gemeente samen met onze inwoners en organisaties de handen uit de mouwen moeten steken en aan de slag gaan!

De kracht van samen

Zo’n groot en ambitieus plan kan alleen slagen als we ons hier allemaal voor inzetten. Dit kan de gemeente niet alleen. Daarom willen wij dat de gemeente samen met de inwoners van de dorpen en steden gaat zoeken naar passende oplossingen voor dat dorp of die stad. Samen maken we de keuzes, samen profiteren we van de energie die we produceren en samen zorgen we dat we Vijfheerenlanden op een goede manier achterlaten voor de volgende generaties.

Wind, zon en water

Windmolens en zonnepanelen leveren op dit moment een grote bijdrage aan de productie van schone energie. We gaan nu en in de nabije toekomst zeker niet zonder kunnen als we ons doel willen behalen. Ons standpunt voor het inzetten hiervan is helder:

• Windmolens sluiten we niet uit. Laten we vooropstellen dat wij ‘nergens, zomaar’ windmolens willen plaatsen. Juist voor de grote energieprojecten is het belangrijk dat de omwonenden inspraak in het proces hebben en zij zoveel mogelijk mee kunnen profiteren.
  • Zonneweides zijn laatste redmiddel. Als we zonne-energie op willen wekken, vindt de ChristenUnie dat we eerst de onbenutte daken en terreinen gebruiken om zonnepanelen te plaatsen, voordat onze landbouwgrond wordt vol gelegd.
  • Innovatie stimuleren. Naast wind- en zonne-energie zijn er nu al andere vormen van schone energieopwekking. Denk hierbij aan het opwekken van stroom door waterkracht. Een mooie ontwikkeling waar bij de Stuw in Hagestein weer aan gewerkt wordt en die wij met grote interesse volgen. Andere en nieuwe innovatieve ideeën die helpen om ons doel te bereiken, willen wij dan ook stimuleren

Labels: , ,