ChristenUnie Vijfheerenlanden stelt schriftelijke vragen over educatieproject Boerderij in de kijker

Koeien in stal.jpg
Door Dico Baars op 13 maart 2023 om 22:21

Boerderij in de kijker is een vereniging van circa 42 educatieboeren- of boerinnen in de provincie Utrecht. De doelstelling van de vereniging is om boeren en burgers te verbinden. Om kinderen het boerenleven en het agrarisch landschap te laten ontdekken en beleven en daarmee de kennis te vergroten over hoe ons voedsel wordt geproduceerd. De ChristenUnie fractie ontvangt helaas signalen dat (in tegenstelling tot voorgaande jaren) er dit jaar nog geen enkele aanmelding uit de Vijfheerenlanden is gekomen.

Ondersteuning vanuit gemeente nodig

Fractievoorzitter Dico Baars: "Als een van de mogelijke oorzaken wordt genoemd dat scholen niet langer gratis kunnen deelnemen aan Boerderij in de kijker. Terwijl er vorig jaar via het project Kunst in de klas wel een mogelijkheid is gevonden om de kosten voor scholen als gemeente te dragen, lijkt die mogelijkheid er dit jaar niet meer te zijn. Een van de leerkrachten die wij spraken doet een dringend beroep op de gemeente om “juist in deze tijd waarin we de boeren in ons landelijke gebied willen steunen op korte termijn op zoek te gaan naar middelen om dit leerzame project nog dit schooljaar ook beschikbaar te maken voor de leerlingen uit Vijfheerenlanden.” Wij willen van het college weten of zij bereid zijn om dit te doen."