Moeten we altijd barmhartig blijven?

monnikendreef.jpeg
6. Maaike van Leeuwen
Door Maaike van Leeuwen op 6 juli 2023 om 21:00

Moeten we altijd barmhartig blijven?

Wat is het standpunt van de ChristenUnie fractie over de asielopvang aan de Monnikendreef in Vianen? Raadslid Maaike van Leeuwen lichtte het standpunt toe in de vergadering van 6 juli: "Dit traject kent tot nu toe geen winnaars. En dat is niét goed. Het is niet goed voor de raad die van goede wil is. Er is nog te weinig gedaan voor de mensen die er moeten gaan wonen. En het is niet goed voor de inwoners die er al wonen en wat hen betreft te lang in onzekerheid blijven. Ga dus aan de slag!"

Integrale spreektekst van Maaike:

"We hebben tot nu toe als raad unaniem op het gebied van de huisvesting van statushouders en vluchtelingen gezegd; ja, dat moeten we. En dat is heel mooi. Het getuigt van een warm hart. Máár: Barmhartig zijn én blijven is een gróte verantwoordelijkheid. Het is niet zo dat we vanuit dat éne gevoel alleen moeten acteren. Het is van groot belang om barmhartig te zijn mét het hoofd erbij. Het betekent verstandige keuzes maken en op maat beleid uitvoeren, met genoeg aandacht voor realiteit.

Barmhartigheid, bezorgdheid, naastenliefde en angst; deze gevoelens zijn bij de plannen voor de Monnickendreef allen aanwezig. Zoals Gert Jan Segers jaren geleden al zei: De slechtste manier om met deze gemengde gevoelens om te gaan, is om te kiezen voor het één en het ander te ontkennen. Ik roep het college op om verstandiger te acteren en meer oog te hebben voor ál deze vier emoties. En met wijsheid, gevoel voor de grote verantwoordelijkheid en transparantie trajecten als deze te doorlopen.

We zijn blij met de vragen van de VVD aan het college. Omdat deze inderdaad om reflectie en inzicht vraagt. En dat is nodig. Ik constateerde afgelopen jaar al meerdere malen te weinig voortgang en terugkoppeling op de huisvesting van asielzoekers en statushouders voor de hele gemeente en meer specifiek ook op dit traject. Dat heeft tot irritatie bij in ieder geval mij en mijn fractie geleid. En ruik ik angst bij het college om aan het roer te staan. Doe wat je zegt, en zeg wat je doet!

Ik merk dat ook bij in ieder geval sommige bewoners rondom de Monnickendreef de irritatie hoog oploopt. En ja. Daarbij zijn er inwoners die niet blij zijn met de keuze voor de huisvesting op deze plek, voor statushouders én starters. Er zijn ook inwoners bij die er weinig moeite mee hebben of ze welkom willen heten. Maar állen willen goed geïnformeerd worden. Begrijpen welke keuzes er waarom worden gemaakt.

Dit traject kent tot nu toe geen winnaars. En dat is niét goed. Het is niet goed voor de raad die van goede wil is. Er is nog te weinig gedaan voor de mensen die er moeten gaan wonen. En het is niet goed voor de inwoners die er al wonen en wat hen betreft te lang in onzekerheid blijven. Dus college; Ik vraag u niet alleen een akkoord te vragen op een realisatiebudget. Wat een eerste stap lijkt van meer snelheid. Wees betrouwbaar en ga zorgvuldiger maar daadkrachtig stappen zetten voor de realisatie."

Labels: ,