Terugblik ledenavond Europa

dsc_4595.jpg
Door Webredactie Vijfheerenlanden op 19 april 2024 om 01:10

Terugblik ledenavond Europa

Als je voor de eerste keer een ledenavond van de ChristenUnie in Vijfheerenlanden bezoekt, wat moet je dan verwachten? Elizabeth schreef een verslag van de avond: lees hier haar bevindingen!

Een ledenavond van de ChristenUnie Vijfheerenlanden. Wat moet ik daar nu van verwachten? De belofte was dat het een boeiende avond zou worden. Iets met ALV en iets over Europa...

Het begon met een zeer korte en bondige ALV met dank aan de voorzitter Sake-Christiaan. Toen nam fractievoorzitter Dico het woord en legde uit hoe passend de locatie gekozen was. Aan het Europaplein praten over Europa en de Europese verkiezingen. En, legde hij verder uit, in deze Pauluskerk wordt al jaren samen met elkaar gegeten (Samen Eten project). Er wordt iets gedaan voor een ander, vanuit een diepe overtuiging. Net zoals het team van ChristenUnie Vijfheerenlanden.

En dan iets over Europa. Allereerst werden de aanwezigen door Erwin de Pagter, die op de 9e plek kandidaat staat voor de EU verkiezingen, onderworpen aan een heuse EU quiz... Euhm, hoe kwam ik ook alweer onderaan terecht? Inmiddels ben ik wel een stuk wijzer. Niet alleen over de 9e symfonie van Beethoven, maar ook over de voorzitter van het Europees Parlement, hoeveel zetels er zijn, bij welke fractie de ChristenUnie hoort en nog veel meer.

Eenmaal uitgequizd genoten we van een kopje koffie en thee. Daarna nam Erwin ons mee in de punten waar de ChristenUnie voor staat: Jouw vrijheid, onze missie! Hij vertelde over onze vrijheid en veiligheid die op het spel staat. Niet alleen onze vrijheid aan de oostkant van Europa wordt getart, maar ook de vrijheid van godsdienst staat onder druk. De ChristenUnie wil daar een duidelijk geluid in laten horen in de fractie die zich de Europese Volkspartij noemt. Mijn gedachten daarbij? Dat zijn niet geheel onbelangrijke onderwerpen als we, in de afgelopen 80 jaar opgebouwde veiligheid die we nu in Nederland hebben, waarderen. En wat doet die vrijheid dan voor mij en voor jou? Ik denk hierbij aan onze rechtstaat. Jij vindt het toch ook belangrijk dat, als iemand iets van jou kapot maakt, dat je de schade kan verhalen? Dat kan alleen als daar goede regels en afspraken over zijn. Maar ook het uiten van je eigen geloof en overtuigingen. Het is een groot goed dat je in Nederland gewoon mag zeggen wat je vind, we blijven natuurlijk wel beleeft. Als lid van de EU ben je verplicht om een stabiele rechtsstaat te hebben. Het voelt misschien niet altijd zo, maar dat heeft Nederland, samen net 26 andere landen voor elkaar gekregen. Door samen te werken waar dat kan.

Erwin heeft verder verteld over de punten uit het verkiezingsprogramma, die ik hier niet allemaal zal herhalen. Lees gewoon het verkiezingsprogramma, of alleen de samenvatting aan het begjn. Ik weet waar ik op ga stemmen 6 juni en ook waarom. Weet jij het ook al?

Labels: ,