Berichten over Huiselijk geweld

1. huiselijk geweld en aanpak kindermishandeling
    Door Dico Baars op 15 februari 2021

Zorgen over effecten van corona op veilig opgroeien in Vijfheerenlanden

Geweld tegen kinderen en partners neemt sinds de coronamaatregelen toe. Vooral gezinnen met kinderen over wie al zorgen bestonden lijken kwetsbaar. De ChristenUnie fractie wil daarom inzicht in de effecten van de coronamaatregelen op het veilig opgroeien in Vijfheerenlanden.

Lees meer over "Zorgen over effecten van corona op veilig opgroeien in Vijfheerenlanden"
  2. huiselijk geweld en aanpak kindermishandeling
    Door Dico Baars op 23 april 2020

Ieder kind, iedere volwassene verdient een veilig thuis. Huiselijk geweld en kindermishandeling is echter een serieus probleem ‘achter de voordeur’. Dico Baars, fractievoorzitter ChristenUnie Vijfheerenlanden: “Het is onverteerbaar dat het aantal gevallen van huiselijk geweld weer is gestegen (15 procent ten opzichte van 2018). En ik verwacht helaas geen daling van deze aantallen als ik berichten lees weken na sluiting van de scholen duizenden kwetsbare leerlingen buiten beeld zijn. Het is daarom echt van belang om dit thema een hoge prioriteit te geven.”

Lees meer over "Gemeenteraad steunt CU-voorstel om tegengaan huiselijk geweld en aanpak kindermishandeling prioriteit te geven"
  3. huiselijk geweld en aanpak kindermishandeling
    Door Dico Baars op 6 maart 2020

'Geef prioriteit aan aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling'

Op donderdag 5 maart werd het integraal veiligheidsplan besproken in de commissie Algemene Zaken. Deze vijf thema's sprongen er voor ChristenUnie Vijfheerenlanden uit: burgerparticipatie door middel van WhatsApp-groepen en Burgernet, cameratoezicht, mensenhandel, drank- & drugsgebruik en huiselijk geweld & kindermishandeling.

Lees meer over "'Geef prioriteit aan aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling'"
  4. yh384tmij6oe.jpg
    6. Maaike van Leeuwen
    Door Maaike van Leeuwen op 12 juli 2019

Oranje gebouwen in Vijfheerenlanden

Op 25 november is de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen. Van die dag tot 10 december voert UN Women een campagne dit jaar door middel van het oproepen tot oranje kleuren van gebouwen: Orange the World. De PvdA vroeg onlangs in de commissie aandacht voor deze actie en vroeg de raad om aan te geven of raadsleden aan wilden sluiten bij dit initiatief. ChristenUnie Vijfheerenlanden is positief, maar vraagt ook om concrete actie.

Lees meer over "Oranje gebouwen in Vijfheerenlanden"
  5. Kindermishandeling
    Door Dico Baars op 8 mei 2018

Geweld hoort nergens thuis

“Geweld hoort nergens thuis, zeker niet in je eigen huis, waar je veilig moet zijn en je je veilig moet voelen om jezelf te kunnen zijn, te groeien en je te ontwikkelen”. Een treffende eerste zin in het actieprogramma aanpak kindermishandeling en huiselijk geweld van de landelijke overheid. Geweld achter de voordeur komt nog veel te vaak voor. 119.000 kinderen hebben jaarlijks te maken met een vorm van mishandeling of verwaarlozing.

Lees meer over "Geweld hoort nergens thuis"